Veelgestelde vragen

Opstalverzekering

1. Welke dekkingsvormen zijn er?

In de opstalverzekering kun je kiezen uit:  
  • Rubriek A: Standaard dekking
  • Rubriek B: Glasdekking
  • Rubriek C: All Risk dekking

Is dit een antwoord op uw vraag?  

2. Hoe zeg ik mijn verzekering op?

Het kan gebeuren dat je je verzekering wilt opzeggen. Bij PGGM&CO is je verzekering ieder moment opzegbaar. Dat doe je via de online verzekeringsmap. Heb je toch liever contact via de mail? Mail dat naar info@pggmenco.nl.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

3. Heb ik een eigen risico?

Bij de opstalverzekering is je eigen risico standaard € 100,- per gebeurtenis. Bij stormschade is dat € 200,- per gebeurtenis.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

4. Wat is het verschil tussen standaard en All Risk dekking?

Bij standaard dekking zijn bepaalde oorzaken gedekt zoals brand, bliksem, storm, inbraak, ontploffing en waterschade als dit onvoorzien uit een waterleiding is gestroomd. Bij de All Risk dekking vergoeden we plotselinge, onvoorziene schade aan het gebouw ontstaan door een van buitenkomende gebeurtenis. Glasdekking is inbegrepen.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

5. Wat houdt standaard dekking in?

De standaard dekking is al een vrij complete verzekering. Een aantal belangrijke gebeurtenissen die hierop verzekerd zijn: brand, bliksem, storm, inbraak, ontploffing en waterschade als dit onvoorzien uit een waterleiding is gestroomd. 

Is dit een antwoord op uw vraag?  

6. Wanneer en hoe ontvang ik mijn verzekeringsgegevens?

Je krijgt direct een voorlopige dekking als je de aanvraag hebt afgerond. Daarna ontvang je binnen 1 werkdag een e-mail van je definitieve acceptatie (bij een nieuwe verzekering). Vervolgens ontvang je het polisblad in pdf, ook per e-mail.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

7. Ben ik met de All Risk dekking voor alles verzekerd?

Met de All Risk dekking in de opstalverzekering ben je voor bijna alles verzekerd. Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld bij schade door:
  • Constructiefouten, slecht onderhoud of bouwvalligheid van het gebouw
  • Neerslag binnengekomen door openstaande ramen, deuren of luiken
  • (Grond)verzakking, (grond)verschuiving, verdroging en instorting
  • Overstroming door dijkdoorbraak
  • Graffiti, verf en andere kleurstoffen aan de buitenkant van het gebouw

Is dit een antwoord op uw vraag?  

8. Wat valt er onder de opstalverzekering?

De opstal van uw woning (het gebouw) is inclusief:
  • Fundering
  • Bijgebouwen
  • Zonnepanelen
  • Oplaadpaal/laadstation voor elektrische auto’s dat is gemonteerd aan het gebouw of op uw terrein
  • Bouwsels zoals vaste terreinafscheidingen, pergola’s, aanlegsteigers
  • Vaste zwembaden en jacuzzi’s, inclusief de installaties, de vast gemonteerde afdekkingen en bijbehorende overkappingen

Is dit een antwoord op uw vraag?  

9. Wat valt er niet onder de dekking van de opstalverzekering?

In de opstalverzekering is alles wat niet onder uw woning (het gebouw) valt niet gedekt. Bijvoorbeeld:
  • De grond en/of het erf
  • Terreinafscheidingen van bomen of planten
  • (Schotel)antennes
  • Zonweringen
  • Woonwagens, stacaravans, (woon)boten
  • Riool- en afvoerbuizen buiten het gebouw
  • Veranderingen en verbeteringen die voor rekening van de huurder zijn aangebracht, zoals een keuken

Is dit een antwoord op uw vraag?  

10. Hoe lang is de bedenktijd?

Bij verzekeringen heb je een bedenktijd van 2 weken. Je kunt dus je verzekering binnen 14 dagen zonder reden opzeggen. Eventuele gedane betalingen krijg je gewoon automatisch teruggestort.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

PGGM&CO Ledenservice

Staat je vraag er niet tussen? Geen probleem. Wij helpen je graag!


We zijn op maandag t/m vrijdag van 8:00 tot 17:30 bereikbaar.